יום חמישי, 14 בספטמבר 2017

יום 4 מתוך 5 - 14.09.2017

עומר כהן | רון כהן | הדר אבניאל

מהלך היום:

התחלנו את היום ב- Carl Schulz park
הפארק תוכנן בהתחלה ע״י Calvert Vaux ו-Samuel Parsons בסוף שנות השלושים (1938-1943) ותוכנן מחדש ע״י מוד סרג׳נט כולל הרעיון לקירוי ה-FDR
מגרש המשחקים, גינת הכלבים ומגרש המשחקים הנמצאים כיום בפארק הינם תוספת מהשנים האחרונות.

לאחר מכן המשכנו ל- Roosevelt island ל- fore freedome park שתוכנן ע״י Louis I. Kahn ואישתו Harriet Pattison לזכר Franklin D. Roosevelt (הנשיא ה-32 של ארה״ב) על הקצה הדרומי של האי.

הפארק תוכנן בשנת 1972 וזהו הפארק האחרון אותו תיכנן.
בפועל הפארק נפתח למבקרים באוקטובר 2012.
הרעיון העיקרי של הפארק מבוסס על נאום מפורסם של Roosevelt על ארבעת החרויות של האדם.

במרחק כמה דקות הליכה מהפארק ביקרנו בקמפוס החדש של אונברסיטת קורנל בשיתוף עם הטכניון אשר נחנך אתמול (13.9).

את הדרך חזרה למנהטן עשינו באמצעות הגונדולה - רכבל אשר משקיף על הנהר.

את ארוחת הצהריים אכלנו ב-Plaza hotel food hall
עייפים אך מרוצים המשכנו לאתרים ארכיטקטונים בעלי השפעה על הארכיטקטורה המודרנית של ימינו:
Lever house - גורד השחקים הראשון שנבנה בניו יורק ללא אבן ותוכנן ע״י אדריכלים ממשרד SOM

בניין נוסף בו ביקרנו היה Seagram building שתוכנן ע"י Mies Van der rohe. זהו הבניין היחיד בסביבתו שאינו בנוי בקו בניין 0.

ההסטה שלו אחורה יוצרת פלאזה בחזית הבניין.

לאחר מכן המשכנו לPaley park. גן כיס שתוכנן ע״י Zion & Breen. במקור היה במקום בניין שנהרס והשאיר חלל ריק בין שאר הביניינים ובו הוחלט על ידי משפחת פיילי לבנות פארק לזיכרו של אב המשפחה Samuel Paley שהיה יו״ר ה-CBS

הפארק הינו בבעלות פרטית של משפחת פיילי אך מיועד לשימוש ציבורי.

משם המשכנו לפארק ברעיון תיכנוני דומה אשר גם הוא ממקומם בין שני ביניינים - green acre park. הפארק תוכנן ע״י Sasaki בשנת 1971.

בהמשך הגענו ל-Rockerfeller center - רחוב הנסגר לתנועת רכבים.(open public space
המקום תוכנן בשנות ה30 ע"י Ralph hancock and A.M Van den .Hoek

בחורף המקום משמש לאייס סקייטינג ובקיץ יש בו בתי קפה והופעות.
כמו כן, מוצבים בו לעיתים קרובות מוצגי אומנות.

משם המשכנו ל-Bryant park שממוקם מאחורי הספריה הציבורית.
הפארק הוקם לראשונה במאה ה18 ותוכנן מחדש לפני כ-15 שנה ע״י Hanna Olyn.

בפארק נערכות מגוון רחב של פעילויות.

רפלקציה

Four freedoms | רון

הגענו ל-Roosevelt island ומשם נכנסו ל-Four freedom park, אתר לזכר Franklin D. Roosevelt

בהתחלה לא הבנתי במה מדובר. ראיתי קיר מרשים בזווית מעניינת בצמוד לנהר, רחבה עם עצים ומדרגות.

מסוקרנת ממה שקורה למעלה החלטתי לעלות במעלה המדרגות. נחשפתי לשטח נרחב מכוסה מדשאה גדולה בצורת משולש שיוצר אשליה של פרספקטיבה ושדרות עצים במבט מרשים אשר מובילות באופן ישיר לקיר גרניט ענק עם פסל של רוזוולט.

הלכתי בשדרת העצים שבצד המדשאה ובסופה גיליתי שדרות עצים נוספות המגיעות מהשבילים הצדדיים ומובילות אותי לכיוון ה"חדר".

מאחורי הפסל נחשפתי לנוף מרהיב של נהר ובניינים מתוך מבנה רחב עשוי כולו גרניט אפורה ובוהקת. המרחב עשוי בלוקים ענקיים וכבדים וביניהם חריצים שווים בגודלם מהם ניתן לראות את הנוף שסביב האתר.

כל האתר והחדר בפרט בנוי בצורה מאוד סימטרית ואפילו החריצים והמרווחים בריצוף שווים בגודלם ובסידור שלהם על הקרקע.

על הקיר הענק חרוץ חלק מהנאום של רוזוולט על ארבעת חרויות האדם:

Freedom of speech, freedom of worship, freedom from want, freedom from fear.

האתר נתן לי תחושה של שלווה ושלמות וניתוק ממה שקורה בחוץ והופכת את מי שנמצא בו לשווה בין שווים דבר שלדעתי מבטא את הרעיון שבנאום של רוזוולט על ארבעת החרויות.

עומר כהן:

As someone who grown up in metropolitan NY, I never thought I would hit as many new destinations as I did today. It was intriguing to explore new spaces in NY that I most likely would not have paid attention to without looking it through the eyes of a landscape architect. I was brought awareness of manipulation of users in public spaces which to me captured the sites as well planned projects. For example, the orchestration of movement and experience in the Carl Schurz Park as well as Four Freedoms Park was really fascinating. The circulation in Carl Schurz park turned it into an interesting journey to discover the different hubs of gather throughout the park by the garden wall and beautiful planned wide steps.

The placement of the trees in Roosevelt Island formed an enfilade as well as an optical illusion which successfully made me curious to discover the different paths along the southern tip of the island.

Throughout the second half of the day I found fascinating the public spaces that disconnected me from the loud urban jungle. It was the satisfying feeling that I was discovering hidden treasures; such as Paley and Greenacre Park. The water element added a noise cancelling effect which withdrew me from the overloaded street into a place of serenity which I really appreciated.

הדר אבניאל | Bryant park

"אם זה מקום שמתנשקים בו, אם יש בו מים ואם יש בו יותר נשים מגברים - אז זה מקום מצליח" (ווייט)

המקום שבו חתמנו את היום הוא Bryant park.
הפארק ממוקם בין שלושה רחובות, מאחורי הספריה הציבורית של ניו יורק.
הוא מורכב משני מפלסים, כשהמפלס העליון משמש למנוחה ובו יש כיסאות ניידים שולחנות ושמשיות, והמפלס התחתון מכיל מדשאה מלבנית גדולה שמשכה אליה את המבטים מכל הנקודות בפארק והיא נקודת העניין המרכזית.
את הפארק תוחמים בניינים שבעיניי הם נקודת המפתח לעניין הרב שנוצר בפארק. הם שונים זה מזה בצבע ובצורה אך אחידים בקו הבניין וכך יוצרים חזית אחידה וממסגרים את הפארק.
המקום הוא כר פורה לפעילויות מגוונות: בקומת הקרקע של הבניינים מתקיימות פעילויות שונות (מסעדות, פנאי, חנויות ועוד).
כמו כן, ישנו שביל היקפי שגם בו יש מקומות ישיבה. השטחים השונים בפארק מאפשרים חופש פעולה כך שבאותו מקום יכולים להתרחש מספר רב של פעילויות על ידי משתמשים שונים, מזדמנים וקבועים. בפארק מתקיימות הופעות, ונערכים בו אירועים רבי משתתפים (למשל אירועים של שבוע האופנה או היוגה ההמונית שאותה זכינו לראות).
בהיקף הפארק ישנם עצים ממין אחד שצמחו לגובה רב (למרות שהוא ממוקם על גג הארכיון של הספריה הציבורית. זו ההוכחה שאפשר!).
למרות שהפארק ממוקם על רחובות מרכזיים (השדרה החמישית, רחוב 40, רחוב 42) הכביש הסואן לא מורגש מתוך הפארק אך כן מורגשת התנועה הערה של האנשים במדרכות וברחוב.
זה מתאפשר באמצעות צמחיה בגובה בינוני, מגוונת ומתוחזקת היטב בהיקף הפארק.
הפארק הוא בקנה מידה עירוני אך יחסית לעיר כזו צפופה הוא מכיל הרבה דשא וצמחיה, מה שמוסיף לתחושת החלל החזקה שנוצרת. ממש נוצר מקום.

ניו יורק מפתיעה ומלהיבה, בעיקר בגלל הגודל והגירויים הויזואליים. דווקא בפארק הזה העיניים (והרגליים...) קיבלו מנוחה והיה מקום לתת ללב להרגיש ולהתרגש באמת.

פארק זה הוא ההוכחה שבאמצעות פשטות חומרית וצורנית, הבנה של המרחב וקנה המידה, העיר והאנשים - אפשר ליצור את המקום הכי טוב, בעיני, בניו יורק.